…sa batem campii cu gratie, doamnelor si domnilor!

La Pomme

tableau en un instant
 

elle restait dans un plat à fruits en verre
crucifiée sur le brin de la pomme
tenait une graine contre son sein à côté de son cœur
avait collé sa joue contre l’humide
était nue et légère telle qu’un os d’oiseau
blanche telle qu’une sous-peau juteuse d’un fruit
prétendait qu’elle dormait aux petites heures
prétendait qu’elle ne ressentait aucune odeur d’huile.

il restait dehors au-delà de la fenêtre
regardant entre deux la graine qui poussait
s’ondulait déformée contre des murs ondulés
cristallin d’un angle objectif
regardait la femme en la recollant sur le brin
prenait la peau verte de la pomme en la recollant sur la femme
cristallin sujet rémanent
ensuite prenait un pinceau fabriqué par ses longs cheveux
et la repeignait en elle-même
en un instant
selon la plus vieille de leurs photos

…si iata pictura poemului, apartinand artistului plastic Ion V Danu, mon ami de Canada:

capteur-de-reves1.jpg

http://iondanu.wordpress.com/2007/08/25/propunere-de-ilustratzie-pentru-la-pomme-pentru-scenarista/

24 responses

  1. Chaque nuit il va dehors,
    à la dérobée –
    la porte reste entrouverte –
    Sous l’étendue de la lune,
    il la cherche par mer et par terre…
    mais… ah çà!
    sans la sagesse d’un Melchior,
    il est rien qu’un aveugle
    devant sa dabe, le sucube!

    August 23, 2007 la 7:11 pm

  2. lumsa

    scenaristaaaaaaaaaa!
    nu prea intelg cum de nu postezi si variata in romana. faci discriminare sau iti place sa ma stii… soft in the middle?
    well,
    i am left with my feet hanging over the cliff of the universe, swollen and heavy, spitting green saliva upwards, looking downwards. it isn’t as cold as I thought it would be – coldness frightens me out of my mind. I took the french words and turned inside out and upside down and backwards – still, not much sense came out of it. i give up. i’m going places.

    August 24, 2007 la 7:39 pm

  3. lumsa, daniel, ma bucur ca ma cititi si imi vorbiti in limbi:) glossolalia babel in bataie gratioasa de campi.
    imi place tare ce faceti voi aici si pe unde mai sunteti…
    cat priveste poemul, sincer va spun ca ma asteptam ca madalina sa-i faca o traducere semantica. te rog, madalina. ar fi minunat si ti-as fi recunoascatoare pentru asta, chiar daca nu te inspira.

    mme gavroche aimant Breton

    August 25, 2007 la 6:55 pm

  4. Madalina

    evident ca m-a tentat, dar din nefericire, nu am avut timp si nu am pentru inca o saptamana (dea domnul sa fie numai o saptamana). daca ti-as arata ce kkturi seci trebuie sa scriu eu cred ca te-ar lua de cap. dar promit ca tin minte (nici nu am cum sa uit de fapt, deoarece am sa mai intru sa te citesc) si am sa o traduc. desi simt ca poezia asta are nevoie mai degraba de (sau inspira) un desen/pictura decat de o traducere.

    August 25, 2007 la 11:10 pm

  5. lumsa

    asa ar trebui sa fac si eu….gggggg. sa-mi vad de treaba. bravo, madalina! eu cand am o stare „fara stare” (de fapt asta este starea mea generala) si prea multa treaba, imi gasesc cu totul si cu totul altceva – si daca nu e nimic inteligent, fac pana si curat in casa, doar doar adevarata treaba va disparea ca un vis urat cand suna ceasul; si las totul la asa o urma de trebuie sa pompez atata adrenalina ca s-o sfarsesc incat la final imi aud bataia inimii si-n firele de par… din perie.
    probabil ca mintea mea in capul ei crede, ha-ha, ca asta inseamna sa traiesti „on the edge”. o sa-i arat eu ei un bungee-jumping intr-o buna zi, ca sa se linisteasca.
    tu, scenaristo, sper ca esti mai grozava… si ai scris macar 7 capitole, sau macar titlurile lor…

    August 26, 2007 la 2:39 am

  6. Scenaristo draga, stiam eu bine ca batzi campii cu gratzie si în franceza si în engleza! Ca sa vezi ca nu-s suparata pe tine (fiindca ma iei la misto, cum spun tziganii…) si fiindca Madalina (necunoscuta mie) mi-a dat ideea, am postat o pictura pentru „Ta pomme”… Doar ca va trebui sa-tzi magne ton cul si sa ma revizitezi pe blog-umi…

    In caz ca ai uitat: http://iondanu.wordpress.com/

    August 26, 2007 la 5:26 am

  7. bah,oui…

    August 26, 2007 la 9:26 am

  8. lumsa, nu-mi sta mintea la scris pana nu aflu numerele castigatoare de la 6 din 49:))) sa-ti completez si tie doua variante?? ok. done.

    danu, m-ai surprins fabulos, monsieur. pictura ta este chiar instantaneul poemului meu. iti voi pune linkul la post cu toate ca as fi preferat sa pun chiar pictura. mi-ar placea sa poti pune si tu la pictura ta linkul de la poem. va trebui sa ma lamuresti cum ai tras concluzia ca „fac misto de tine”, cum zic tiganii…

    biem, oh yeah, sir:)

    August 26, 2007 la 4:44 pm

  9. Daca vrei sa pui chiar pictura nu-i o problema, Ioana. Itzi voi trimite imaginea prin email. Dar lasa linkul, ok, ca si asa nu prea ma viziteaza nimeni (nu stiu ce pierd, nu?) O sa pun (cum ma pricep) si linkul la poem…

    De unde pana unde „misto”ul? Pai în comentariul tau faceai pe modesta, ca nu pricepi nimic din engleza-franceza de pe postul cu citatul din Vincent Van Gogh (nu mai vorbim ca traducerea era acolo, nevazuta pe chestie de matoleala…) Si tu scrii poezii în franceza si engleza (de romaneste nu mai vorbesc) ?

    August 26, 2007 la 4:53 pm

  10. Pingback: Propunere de ilustratzie pentru “La pomme” (pentru Scenarista) « Danu’s small world

  11. cred ca te-am lamurit acum, danu. mie imi face un trafic intens persoana respectiva. cred ca este singurul lucru care o opreste sa nu comenteze in numele meu la chiar toata blogosfera. deh, am ascutit briciul lui Ockham pe ambele taisuri, asa ca oricum l-ar lua, tot se taie.

    August 26, 2007 la 5:18 pm

  12. rameau

    danu face furori
    sub jupoane pune flori
    intre coaste sapte sori
    vara mi-o goneste-n nori
    stau in cort
    ranjesc la clantza
    viata-i .. tot o…cotoroantza..

    adrian-u

    August 26, 2007 la 9:26 pm

  13. lumsa

    buna lunea, poetilor!
    creierul e pe blank, figurile de stil nu s-au trezit inca, eu nici atat.
    analiza seaca pe text:
    se iau tuburi de galben si verde, se asesaza asimetric; negrul poate fi o problema. din flori se fac pesti, din nori se face oceanul primordial. coarda sensbila devine femeie (ce altceva?) si toti se chinuie s-o faca sa cante frumos. muzica sferelor se aude doar scufundat, sau foarte sus. ranjetul este semnal de alarma pentru ameoba cu solzi moi. arunc pieptenul de fier in urma si nu ma uit, simt doar cu rasuflarea din spate arde mai putin. nu stiu ce sa fac cu clanta si nici cu spinii cutiei de rezonanta. le dau la tradus si nu mai astept.
    iondanu, felicitari si vant la prora!
    rameau, felicitari si filtre buna la masca!

    August 27, 2007 la 5:46 pm

  14. se trage cortina peste groapa de gunoi
    in fundal este pictat un everest naiv
    cu troita si banca de parc in prim-plan
    toate dosarele speciei ard jucaus
    din tomberoane iese un fum gros
    sa-l crestezi cu biciul si mai multe nu
    in stratul de ozon iata priviti se vede
    o gaura alba ca intr-un drapel revolut

    sufletel
    sufletelul tau in gaura se duce
    mai bucurie mai te duci prin alba spartura
    soarele stelele cometele iti vor parli
    bunatate de aripi
    sufletel
    iubitel
    mai bucurie
    hai arde-mi dosarul
    in ghenele iadului
    si cere-mi un bis
    de amorul artei

    August 28, 2007 la 9:56 pm

  15. lumsa

    sufletel
    iubitel
    mai bucurie
    nu renaste nimeni din cenusa. si nici cortina nu se trage vreodata pana la capat si actorii se pot vedea prabusindu-se la pamant epuizati, scarbiti, cu mastile descompuse. si sufleurul scuipnd cu naduf – s-a saturat. figurantii inca tac. au fost platiti pentru asta.
    ti-as cere un bis, dar nu am voce, sau nu mi-o aud. ma vezi? dau din maini; lung, subtire, trandafiriu. nu ma vezi. te orbesc luminile.
    du-ma acasa si tine-ma departe de alb si de flacari.
    ***********
    altfel, lasa totul acolo si sezi pe bancuta si uita. de jos in sus. promit sa ard frumos.

    August 29, 2007 la 8:15 am

  16. lumsa

    daniel,
    unde pisici te-ai bagat? imi lipsesti, poftim, admit.
    nu-mi spune ca ti-a picat vreun soft, ca nu te cred. hai, fuguta, treci la aparat! ce, vrei sa se supere scenarista pe mine ca-i omor audienta? mai esti si poet. n-o sa ma ierte.
    ai barba?
    ps am studiat si epirul intre timp.

    August 29, 2007 la 7:33 pm

  17. lumsa

    madalina,
    cat ai zis ca mai ai pan termini proiectul ala? astept inca traducerea! incredibil.
    n-am gasit cartea. trimite-mi un citat bun.
    am varsat cafea in tastatura…………
    sa ai spor!

    August 29, 2007 la 7:37 pm

  18. lumsa

    scenaristo,
    daca mi se termina literele sau mor electrocutata in mijlocul propozitiei, iti las tie tot, plus dreptul de a continua.
    pupi, iubitel si buna dimineata.

    August 29, 2007 la 7:38 pm

  19. lumsa

    lumsa,
    ai treaba, nu mai sta atata pe net!!!!!!!
    cu drag, tot eu

    August 29, 2007 la 7:41 pm

  20. cred ca daniel are doar ceva treaba, acum. altfel, polemizeaza ok, este un autor talentat si un barbat onorabil.
    sfat aplicat partial, cu rezultate partiale: FA EXACT CE VREI SA FACI si primum non nocere. daca poti…

    however, inainte sa mori: termina colectia, ca sa nu trebuiasca sa ma intorc sa o termin eu, si mai ia-ti si un papagal vorbaret, alaturi de cele doua necuvantatoare. sau o cioara. sau un cangur. nu. ia-ti un papagal:) love u

    August 30, 2007 la 12:33 pm

  21. lumsa

    daca-mi voi mai lua vreun animal de casa sa vii sa ma inchizi caci mintea mi-o voi fi pierdut-o. singurul pe care totusi ma mai gandesc ca poate ar fi ok sa-l iau ar fi o broasca testoasa gigantica. cel putin s-ar mai chinui vreo cateva generatii dupa mine. sic!
    n-am murit si nici tastatura. curios.
    cu treaba, incep sa ma prind din urma. imi place dar ma costa… tu? nu am primit nici un pasaj………………………….. hmmmmmmmmmm.

    restul oamenilor cititori, o zi cu moate roz bonbon! salve!

    August 30, 2007 la 5:07 pm

  22. rameau

    <>
    ( traducere Dorina )
    ++++

    Garbarek era la ultimul song cand umbra unui vultur il plesni peste obraz:
    Ce vrei ? intreba obosit
    – ficatul tau zise pasarea si se aseza intre saxofon si partiturile jerpelite pline de pete
    de la caii nebuni ce rumegau partite si mai ales regurgitau requieme la patru voci, basca mizerere la care repetau mereu si mereu cu voci ragusite mizeria umana care ii tintuia in staule nelocuibile,in imposibile galopuri peste crestele unor munti imaginari acoperiti de zapezi sicataracte inghetate, de colibe cu fumuri in care zaceam hipnotizati visand pariuri si femei frumoase castigate la carti, Pilar fuse una din ele, tocmai nascuse un fecior din flori cu par de sarma argintie si ochi negri din care tzasneau focuri si mocneau dorinte absconse
    ca insusi generalul veni calare sa-i vada cu o liota de saltimbanci si netrebnici de nu mai era loc la nici un hotel
    intre Maraicaibo si Ascension, toti se imbulzeau sa-i pipaie si sa-i atinga coplesiti de maretia clipei, nici nu bagaram de seama ca vulturul isi luase zborul cu piruete simbolice, de falnica pasare nobila fara de cuib…
    Rameau = sept 2007

    Septembrie 14, 2007 la 2:46 pm

  23. lumsa

    rameau cu masca de om, si tu esti taricel. 🙂 sau dorina? nu conteaza. cum este aerul la tine?

    scenarista, mi-am revenit partial in trei culori. pupi. da, scurt. am vrut doar sa scriu litera „b” acum, conform planului….

    Septembrie 14, 2007 la 8:31 pm

  24. multumesc, adrian, si iarta-ma ca nu am vazut pana acum textul. esti bun, cu adevarat. congrat dorinei.

    lumsa, e seara spre noapte. ce pot spune? akedia, mon amour.

    Septembrie 25, 2007 la 11:01 pm

Lasă un răspuns

